Zaznacz stronę

Jeżeli czytacie ten tekst, to z dużym prawdopodobieństwem mogę przyjąć, że marka Subaru nie jest Wam obca. Znacie najpopularniejsze modele, lubujecie się w dźwięku silników w układzie bokser, a ich dźwięk (najlepiej doładowanych wersji) traktujecie jak muzykę. Macie lub chcielibyście mieć model Impreza albo upodobaliście sobie Forestera, którym można wjechać w teren. Liczę jednak na to, że nie każdy słyszał (bo z pewnością są tacy, którzy znają) o Subaru 360, którego prospekt udało mi się zdobyć dzięki koledze z japońskimi kontaktami. Zobaczcie, jak świetnie wygląda, dodatkowo w towarzystwie modeliku Subaru 360 firmy Konami.

„Biedronka” to prawdziwy początek seryjnej produkcji Subaru. Wcześniej zaprojektowany sedan 1500 nie miał możliwości zdobyć japońskiego rynku. 360 odziedziczyło jednak po nim samonośną konstrukcję nadwozia. Reszta projektu była uzależniona od japońskich regulacji dla samochodów klasy „keijidōsha”, czyli małych, ekonomicznych i tanich aut, które miały po wojnie zmotoryzować Japonię. 360 weszło do sprzedaży w 1958 roku.

Miał chłodzony powietrzem, dwucylindrowy, dwusuwowy, silnik o pojemności 356 cm3, generujący moc 16 KM. Nadwozie nie mogło przekraczać 3 metrów, więc jego dokładna długość to 2999 mm.

Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w 360 był układ napędowy, który łączył silnik, czterobiegową skrzynię oraz dyferencjał w jednej obudowie. Do tego w latach 60. wprowadzono do niego system Subarumatic, który sam mieszał olej silnikowy z paliwem, co było wymuszone dwusuwową konstrukcją.

Co ciekawe Subaru 360 można znaleźć z kierownicą po lewej stronie, bo Subaru oferowało go w Stanach Zjednoczonych za jedyne 1297 dolarów. Reklamowano go jako najbardziej ekonomiczne auto na rynku.

Prospekt przedstawia japońską odmianę. Najbardziej interesujące są w niej grafiki ilustrujące to, co w 360 najważniejsze, czyli ekonomikę oraz kompaktowość konstrukcji. Pięknym dodatkiem są klimatyczne zdjęcia z japońskich ulic oraz oczywiście z Górą Fuji – symbolem kraju. Modelik Konami to skala 1/64 i przedstawia wersję 360 Deluxe z 1967 roku, czyli w końcowej fazie produkcji. Mam nadzieję, że model 360 będę mógł Wam przybliżyć jeszcze w przyszłości.